Home > Cestování > Veřejná doprava v San Franciscu

Veřejná doprava v San Franciscu

Na rozdíl od řady jiných velkých amerických měst disponuje San Francisco velmi kvalitní sítí městské hromadné dopravy sestávající z metra, autobusů či tramvají včetně tří historických linek lanových tramvají.

Při cestování po velkých amerických městech je až na výjimky použití automobilu když ne nutností, tak alespoň výrazně výhodnější variantou než využití městské hromadné dopravy. V San Franciscu je však situace poněkud odlišná; město je relativně malé, ulice často úzké, existuje zde řada dopravních omezení a jednosměrných ulic a zejména v turisticky exponovaných místech může být parkování obtížné a nákladné. Ve srovnání s hustou sítí městské hromadné dopravy tak automobil v San Franciscu prohrává.

O městskou dopravu se v San Franciscu stará městská organizace MUNI. Provozuje několik desítek autobusových linek, dále sedm linek metra/elektrifikovaných tramvají (z toho dvě linky výlučně historickými vozy) a tři linky historických lanových tramvají. Příměstskou dopravu do vzdálenějších míst v okolí San Francisca, například do Berkeley či Oaklandu, zajišťuje vysokorychlostními vlaky společnost BART (Bay Area Rapid Transit), jež také poskytuje přepravu ze sanfranciského letiště.

Ceny za použití městské hromadné přepravy jsou velmi přijatelné. Cena za jednu jízdu činí 2,25 USD, přičemž děti do čtyř let cestují zdarma, mládež do 17 let a senioři za 1 USD. Jízdenka je platná po dobu 90 minut a cestující může volně přestupovat na všechny prostředky hromadné dopravy provozované organizací MUNI s výjimkou lanových tramvají, pro které je potřeba koupit zvláštní jízdenku za cenu 7 USD. Návštěvníci San Francisca jistě ocení i celodenní či vícedenní jízdenky; v nabídce jsou jednodenní za 20 USD, třídenní za 31 USD či sedmidenní za 40 USD – tyto jízdenky pak platí i pro lanové tramvaje.

Způsobů, jak jízdenky zaplatit, je několik. V případě, že jízdenku nemáte před nástupem, je možnost ji zakoupit uvnitř autobusu či metra; v takovém případě je třeba nastoupit předními dveřmi a do speciálního boxu na peníze vložit požadovanou částku; automat peníze nevrací a je tak třeba vložit přesnou částku. Vždy je třeba odebrat potvrzení o zaplacení pro případnou kontrolu či pro následný přestup. Pokud již toto potvrzení máte a přestupujete na jiný spoj, není třeba nastupovat předními dveřmi; to platí i tehdy, máte-li vícedenní jízdenku, či pokud jste pro nákup použili mobilní aplikace ve vašem telefonu. V takovém případě si však nezapomeňte jízdenku v telefonu před nástupem aktivovat. Zejména pro rezidenty je vhodné využít elektronické karty, tzv. Clipper card, na kterou se dá nahrát měsíční jízdenka.

Další možností je využití slevové karty CityPASS, jež kombinuje týdenní jízdenku na sanfranciskou hromadnou dopravu a tedy i na lanové tramvaje s možností využití čtyř atrakcí San Francisca. Se CityPASS je tak možno získat zajímavé slevy.

Na rozdíl například od Prahy je možno v autobusech přepravovat jízdní kola; přesněji řečeno na držácích před autobusem. Nasazení jízdního kola na držák je jednoduché a nezabere více než dvacet vteřin. Autobusy mají držák na dvě kola; v případě, že je držák plný, je nezbytné počkat na další spoj. Přeprava jízdních kol v metru, historických tramvajích či kabelových tramvajích není dovolena (s výjimkou skládacích kol, které musí být za jízdy složeny).

Historická tramvaj

Může Vás také zajímat:

Lanové tramvaje